H.S.T. LeanKMO wijst de weg voor de KMO H.S.T. LeanKMO wijst de weg voor de KMO













 

Meer over Lean

Er is zoveel te vertellen en er wordt zoveel verteld over Lean dat het moeilijk wordt om de kern ervan terug te vinden. We lossen dit hier niet op voor u. Lean vraagt nu éénmaal zelfstudie. Dat is al een kern-element van Lean.

Waarom is studie een kernelement van Lean? Omdat Lean geen gereedschappenkist is. Lean is een strategie voor uw bedrijf. En een strategie werkt niet als je de strategie niet door en door beheerst. Je kan je bedrijf toch niet laten besturen door een systeem waarvan je zelf niet weet waar het gaat uitkomen?

In bepaalde aspecten is Lean erg contra-intuïtief. En vaak is het gezond boerenverstand. Om je bij je studie te helpen hebben we vier domeinen bepaald waarin het noodzakelijk is dat je je verdiept:


1. Lean Denken

Lean Denken is gestart met te beschrijven wat Toyota als ondernemingsplan (zowel missie, visie, strategie als tactieken, actieplannen en specifieke methodes) vanaf 1945 heeft ontwikkeld.

Lean Denken is nu verder ontwikkeld zodat andere bedrijven hun eigen strategie kunnen ontwikkelen. Lees meer


2. Lean Doen

Het toepassen van Lean technieken vraagt kennis van de technieken, maar ook van uw eigen bedrijf. Lean Technieken gebruiken op het verkeerde moment of met onvoldoende voorbereiding is gewoon geld weg smijten.

Doe dus uw huiswerk en zoek uit wat er nodig is om van de gekozen techniek een blijvend succes te maken.Lees meer


3. Lean mensen

Je kunt niet continue verbeteren zonder iedereen binnen je bedrijf in te schakelen.
Je kunt geen klantgericht bedrijf zijn, als niet iedereen binnen je bedrijf de klant belangrijk vindt.

Daarm geeft Lean zoveel aandacht aan mensen. De slogan van Toyota is niet zonder reden: ' First build people, then cars'. Lees meer


4. Lean Metrics

Meten is weten: misschien is het waar, misschien niet. Maar zeker is meten sturen: wat je meet zal je krijgen. En soms is dat het ergste wat kan gebeuren.

Lean Metrics zijn dus erg belangrijk. Want metrics kunnen uw doelen en inspanningen versterken, maar ook volledig uitvagen. Lees meer





 

info@leanschmitz.be
Laatste wijziging 26 augustus 2019