H.S.T. LeanKMO wijst de weg voor de KMO H.S.T. LeanKMO wijst de weg voor de KMO H.S.T. LeanKMO wijst de weg voor de KMO

 

Lean Metrics

Het principe van lean Metrics is STEUN EN BEHEER (SUPPORT AND CONTROL).

Het uitdagende zit in de 'EN' . Een metric moet zowel informatie aanleveren om een proces te ondersteunen als te beheren. Een metric die alleen controlerend werkt, is geen metric.

LEAN richt zich op de klant. Omdat de klant evolueert en omdat altijd alles beter kan, is Lean erg gericht op procesverbeteringen. Die verbeteringen worden gerealiseerd door bestaande competenties verder te ontwikkelen.

Hoe de klant je evalueert, hoe je beter en beter wordt in je proces: niet zo simpel om te meten. Er bestaat geen algemeen antwoord.

Lean Metrics

Metrics zijn misschien nodig. Maar zeker zijn ze gevaarlijk. Want je krijgt wat je meet.

Bijvoorbeeld, als je meet hoe laat de werknemers &#s morgens intikken, dan wordt dat ook belangrijk. Let wel: het wordt belangrijk dat men op tijd tikt, niet dat men op tijd begint te werken. Je krijgt wat je meet!

Het meten binnen een Lean bedrijf is nog steeds in volle ontwikkeling. Het is wel duidelijk dat elk bedrijf 'zijn eigen metrics' zal moeten ontwikkelen. Wat niet heel onlogisch is, als je ervan uitgaat dat een bedrijf gemaakt en gestuurd wordt door de eigen strategie! Lean metrics geven dus geen voorgeschreven meetmethodiek aan, maar wel een methodiek om de eigen metrics op te stellen.

Metrics is fundamenteel voor een LEAN bedrijf. Stelt men geen lean metrics op, dan zal men continu een conflict uitvechten tussen historie, beschreven in de financiële resultaten, en de toekomst.

Verdere tips vindt u in de lijst hierlangs.

We zijn erg nieuwsgierig naar uw ervaringen met lean metrics. Resultaten, opmerkingen of vragen zijn van harte welkom via deze email

 

info@leanschmitz.be
Laatste wijziging 29 augustus 2019