H.S.T. LeanKMO wijst de weg voor de KMO H.S.T. LeanKMO wijst de weg voor de KMO

























Aanspreken

Continu verbeteren is de basistactiek van de Lean strategie: elke dag een stapje zetten naar meer waarde voor de klant. Het klinkt simpel maar de dagelijkse realiteit is dat zeker niet.

De menselijke natuur neigt naar behoud der dingen, niet naar continu veranderen. De menselijke natuur streeft naar het opzoeken van de comfortzone, niet de stresszone.

Daarom zijn grote projecten zo 'normaal'. Grote projecten vragen heel wat voorbereidingen en dus tijd. Er is ook een zware structuur aanwezig om opvolging en resultaat te bewaken.

Veranderen via projecten kan wel leiden naar grote veranderingen, maar ze gaan heel langzaam en tussen twee projecten is er steeds weer mogelijkheid om in de comfortzone te duiken.

Dagelijks verbeteren door kleine stapjes te zetten houdt continu druk op de organisatie en op de mensen in die organisatie. Ga er maar gerust vanuit dat niemand dit zonder meer kan.

Aanspreken en procesbewaking


De methodiek om continu verbeteren in het DNA van uw bedrijf te krijgen is dan ook niet de resultaatbewaking (die wel nodig is) maar de procesbewaking van het continu verbeteren.


In mensentaal betekent dat: aanspreken.

Want wat er in de linkerkant van de cyclus wordt afgesproken (via projecten, PDCA of DMAIC) wordt slechts mogelijk door te leren elkaar aan te spreken. In grote projecten zorgt de projectstructuur daarvoor; in al de rest dat deel uitmaakt van de dagelijkse operatie is het elkaar aanspreken!







info@leanschmitz.be
Laatste wijziging Februari 2 2015